Om os

Hvad kan vi?

Venskabsforeningens formål er at informere og orientere om Australien og New Zealand samt pleje og styrke de tætte menneskelige og kulturelle bånd der er mellem Danmark, Australien og New Zealand. Vi ønsker at udbrede kendskabet til landene, ikke kun som rejsemål, men også med hensyn til kultur, historie og levevis. Foreningen er samtidig et forum hvor medlemmerne kan dele deres egne rejseoplevelser med andre med samme interesse.

Historie

I 1969 blev Skandinavisk Australsk New Zealandsk Venskabsforening etableret af N.J. Benn, Preben Østergaard og Svend Aage Nielsen. Det skete for at imødekomme det store behov, der på det tidspunkt var for at kunne rejse til Australien og New Zealand og besøge slægtninge. Dengang kunne man ikke blot bestille en flybillet på internettet. For mange var det årtiers opsparing, der skulle realisere drømmen om at gense nære familiemedlemmer, der var emigreret til landene Down Under, men hvordan bar man sig ad? Venskabsforeningen kunne samle erfaringerne og hjælpe medlemmerne. Som teknisk arrangør havde Venskabsforeningerne i mange år Benns Rejser i Holstebro. Da de i 2000 blev til MyPlanet fulgte Dansk Australsk New Zealandsk Venskabsforening med. I 2000 blev Dansk Australsk New Zealandsk Venskabsforening, sammen med fire andre venskabsforeninger også samlet under serviceorganisationen World Association of Friendship Societies, i daglig tale WA. Den 31. december 2007 ophørte dette samarbejde, da MyPlanet grundlæggende krævede ændringer , som Venskabsforeningerne ikke kunne acceptere. I dag er Dansk Australsk New Zealandsk Venskabsforening en uafhængig forening med egen administration, og det grundlæggende koncept er at styrke kontakten mellem de tre venskabslande – kulturelt og socialt, og foreningen ønsker at assistere medlemmerne med råd og vejledning. Et vigtigt værktøj er vores hjemmeside hvor medlemmer kan logge sig ind på medlemsforum og få  assistance fra andre medlemmer.