Send danske kunstnere Down Under

Sculpture by the SeaVerdens største udendørs udstilling Sculpture by the Sea i Australien laver en ny støtteforening for danske kunstnere. Donationerne skal sikre, at danske kunstnere kan deltage i udstillingen, så man fortsat kan styrke og bevare de kulturelle bånd mellem Danmark og Australien.

Forestil dig en to kilometer strækning langs Sydneys smukke kyst forvandlet til en kunstudstilling med skulpturer i et helt særligt samspil med naturen, stranden og det glitrende hav.

Det er den unikke oplevelse, som Sculpture by the Sea har givet besøgende på strækningen mellem Bondi Beach og Tamarama Beach gennem de seneste 20 år med værker fra kunstnere over hele verden – også fra Danmark.

– Det er en stor glæde for os at opleve, hvordan danske kunstnere og danskerne generelt er blevet grebet af Sculpture by the Sea. Vi er stolte over den stærke forbindelse til Danmark, og det har været en fornøjelse gennem årene at byde i alt 20 danske kunstnere velkommen til de australske kyster, fortæller David Handley, Founding Director hos Sculpture by the Sea.

Skal styrke bånd mellem Danmark og Australien
Men at deltage i en kunstudstilling, som betyder en halv jordomrejse, er både tidskrævende og omkostningstungt, og det er derfor initiativet til foreningen ‘Danish Friends of Sculpture of the Sea’ er taget. En forening, der skal sikre danske kunstnere det økonomiske grundlag for at bidrage med deres værker til Sculpture by the Sea – og dermed bevare og styrke de kulturelle bånd mellem Danmark og Australien.

– Når den 21. udgave af Sculpture by the Sea skydes i gang den 19. oktober, ser vi frem til at vise en performance-installation fra dette års danske kunstner Karl Christian Geleff. Vi håber, at danskerne vil hjælpe med at støtte og donere til ‘Danish Friends of Sculpture of the Sea’, så vi kan fortsætte med at have danske kunstnere med, siger David Handley.

På www.givenow.com.au/sculpturebytheseadanish kan man nemt og hurtigt lave en donation på lige præcis det beløb, man ønsker at give. Donationer på 2.500 kr. eller derover vil blive omtalt på www.sculpturebythesea.com og i udstillingskatalogerne, ligesom bidragsyderen også vil modtage et trykt udstillingskatalog.

Alle donerede midler til ‘Danish Friends of Sculpture of the Sea’ går ubeskåret til støtte af danske kunstneres deltagelse i udstillingen, der bl.a. vil dække materialer, transport og promovering af kunstværkerne.