En ny australsk film du simpelthen MÅ se: The Daughter

The DaughterEr livsløgnen i større eller mindre grad uundgåelig eller skal den fulde sandhed altid forfølges?

Den australske forfatter og instruktør Simon Stones første spillefilm The Daughter fra 2015 har premiere i danske biografer den 21. april. Dansk Australsk New Zealandsk Venskabsforening har fået en meget fin aftale med 41shadows.dk, som er distributør af filmen. Vores medlemmer får 20 % rabat på billetten i hele spilleperioden ved forevisning af gyldigt medlemskort (se listen nedenfor med de biografer som viser filmen).

Jeg har været til snigpremiere og må sige at The Daughter er en fremragende film – meget stærk og medrivende. Den bygger på Henrik Ibsens drama Vildanden. Temaet sættes ind i en samtidsramme, og selv om Stone i manuskript og instruktion lægger sig loyalt op ad Ibsen, er der i denne nyfortolkning nogle små, men meget afgørende afvigelser  i symbolikken – ikke mindst hvad angår slutningen – men jeg skal ikke afsløre hvordan!

Filmen foregår i et lille samfund bygget op omkring et savværk, hvis ejer Henry (spillet af Geoffrey Rush) netop har meddelt at værket, som er det lille samfunds eksistensgrundlag, lukkes. Den indre sammenhængskraft rystes også på anden vis da Henrys søn Christian efter 15 år i USA vender hjem til  sin fars bryllup med den meget yngre husbestyrerinde. Han insisterer på sandhed og ordentlighed, og hemmeligholdte og fortrængte begivenheder og relationer kommer derved op til overfalden og får voldsomme konsekvenser.

Filmen er hele vejen igennem karakteriseret ved en intens og engagerende fortælling støttet op af naturbilleder fra et skovområde på Tasmanien.

God fornøjelse!
Hanne Bache

Læs Vildanden

I tilknytning til visningen af The Daughter udlodder vi blandt vores medlemmer 4 eksemplarer af Henrik Ibsens: Vildanden

Hvis du vil være med i lodtrækningen skal du inden den 21. april kl. 16 sende en mail til danz@venskabsforening-danz.dk med medlemsnummer, navn og adresse samt  teksten: ”Ønsker at deltage i lodtrækningen”.

Ikke medlemmer kan naturligvis nå at melde sig ind.

Vinderne får direkte besked samt bogen tilsendt. Vindernavnene bekendtgøres endvidere i næste nyhedsbrev.

Filmen kan ses i følgende biografer (husk medlemskort for at få 20 % i rabat):

• Cafébiografen (Odense)
  • Ishøj
  • Slotsbio (Hillerød)
  • Humle (Humlebæk)
  • Allerød Bio
  • Værløse Bio
  • Baltoppen Bio
  • Valby Kino
  • Park Bio (Kbh Ø)
  • Vester Vov Vov (Kbh V)
  • Gloria (Kbh K)